onsdag 3 november 2010

Läsa högt

är något jag gillar att göra för klassen. Det skapar en gemenskap kring en delad läsupplevelse, och ger oss massor av uppslag till klassdiskussioner. Boken vi läser just nu, "Tiggarpojken" av Janne Lundström, har jag och klassen dock svårt att knyta an till. Efter drygt hundra sidors läsande skruvar fortfarande många på sig vid högläsningsstunden och hänger inte riktigt med i berättelsen. Men visst KAN man sluta läsa en bok som inte funkar?
Under höstlovet ägnar jag en del tid till att hitta den rätta högläsningsboken. Jag upplever att många böcker må vara hur bra som helst att läsa själv, men fungerar ändå inte alltid att läsa för en grupp. Det gäller ju också att hitta något som kan passa i alla fall de flesta i klassen. Några tips?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Man kan absolut sluta att läsa en bok om den inte är bra, man inte tycker om den eller den inte passar! (Tycker jag efter att alltid ha tvingat mig igenom för att man "ska").

Anonym sa...

Jag tycker ni var duktiga som orkade så långt. Världen är full av bra böcker, bäst att ägna sig åt dem istället!
Charlotta

Tove W sa...

Tack för kloka kommentarer!